Wednesday 27 July 2011

Biometrik vs Dakwat kekal

(Utusan Malaysia) - Penggunaan sistem pengimbas cap jari atau biometrik kini menjadi isu perbincangan masyarakat. Kepada kerajaan ia adalah salah satu usaha untuk memastikan pilihan raya di negara ini dijalankan secara telus dan adil.

Tetapi kepada pakatan pembangkang, mereka melihat sudut negatif kerana bimbang sistem itu boleh disalahgunakan untuk warga asing turut menjadi pengundi.

Pemikiran sebegini seolah-olah mahu menafikan apa sahaja pembaharuan untuk menambahbaik sistem pilihan raya negara kita. Sedangkan pihak pembangkang yang beria-ia mahu satu sistem yang lebih baik digunakan untuk pilihan raya akan datang.

Mereka juga yang sering mendakwa wujudnya pengundi hantu pada pilihan raya di negara ini.

Jadi, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mahu laksanakan sistem biometrik ini agar dapat mengatasi dakwaan-dakwaan berkenaan.

Kepada kerajaan, teruskan usaha untuk menambahbaik SPR.

Kerajaan pun sudah bersetuju memberi peruntukan kepada SPR bagi mewujudkan sistem biometrik dalam mengesahkan pengundi berdaftar pada pilihan raya nanti.

Pun begitu, pembangkang tidak akan bersetuju dengan cadangan dan buah fikiran kerajaan dan SPR selagi ia bukan datang daripada idea mereka.

Bagi mereka pilihan raya yang adil mesti memenuhi lapan perkara dalam tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2).

Sebenarnya, tanpa demonstrasi atau perhimpunan Bersih pun kerajaan akan sentiasa berusaha menambahbaik sistem pilihan raya di negara ini dari semasa ke semasa.

Oleh kerana sistem biometrik ini masih baru di negara kita, maka elok SPR memberi taklimat bagaimana proses operasi, apa tindakan pencegahan penipuan dan apa keberkesanannya kepada masyarakat.

Lakukan kajian secara terperinci mengenai sistem biometrik. Antara perkara yang SPR perlu buat kajian ialah kecekapan infrastruktur jalur lebar dan talian internet ketika berlangsungnya hari pengundian.

Mungkin di kawasan bandar tiada masalah tetapi bagaimana kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak, malah kawasan luar bandar di Semenanjung pun ada yang masih belum menerima kemudahan jalur lebar.

Perkara penting yang perlu dielakkan ialah jangan diulangi kegagalan penggunaan dakwat kekal di peringkat akhir pada pilihan raya umum lalu setelah dihebohkan pelaksanaannya. Penggunaan dakwat kekal nampaknya masih menjadi salah satu tuntutan Bersih 2.

Kita harap sistem biometrik dapat membolehkan proses pengesahan pengundi dilakukan secara elektronik dan pantas.

Sistem biometrik Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang akan digunakan oleh SPR dikatakan tidak boleh ditembusi kepada penyalahgunaan oleh pihak berkepentingan untuk menipu ketika pilihan raya.

Namun begitu pakatan pembangkang awal-awal lagi berkeras menolak penggunaan sistem biometrik dalam pilihan raya umum akan datang.

Kebimbangan pembangkang ialah bolehkah masalah isu pengundi hantu atau mengundi lebih daripada sekali dikesan.

Dalam operasi pilihan raya, semua wakil parti politik yang bertanding turut menjadi pemerhati pilihan raya. Mungkin seseorang pengundi boleh memberi kad pengenalan palsu, atau bercukur janggutnya tetapi dia tidak boleh menukar maklumat dalam biometrik.

Kita berharap pelaksanaan sistem biometrik ini dapat berjalan lancar.

p/s : utusan fraud many time..not too orthodox cause didn't accept this biometrik system..but this system had disadvantage..it not solve phantom voter...and I vote for permanent ink..

You lies to us..You make great mistake!!
Posted by phahme via my BlackBerry® Smartphone

No comments:

Post a Comment